Kisah Penternak Yang Berjaya



Kisah Penternak Yang Berjaya

Ari ni aku nak cerita perkembangan terbaru projek cacing aku tu sbb ada masa free skit ni,hehe..aku ceritalah serba sedikit mana yg aku tahu..sbnarnya mmg aku ni tak reti duduk diam, mmg byk aku nak buat tapi aku perlukan satu projek yg low-maintainance dan tak ganggu kerja2 utama aku disamping berikan hasil yg memuaskan hati bapak mertua aku:) pas membuat perbandingan antara ikan keli, lintah, cendawan dan kambing..aku tgk cacing ni yg agak mudah (bagi aku) utk dilaksanakan,hehe..




Medium sedia untuk dimasukkan cacing..


Kenapa cacing?

Aku tahu ramai geli ngan cacing nih,hehe..tapi dulu kecik2 aku slalu wat memancing..kalau lapar time mancing siap bleh makan lagi cacing tau *tipuu,haha.. Kalau korang nak tau skrg baja Vermikompos (tahi cacing) ni mempunyai permintaan tinggi seiring dgn perkembangan pertanian organik diseluruh dunia..

Lagipun takla terlalu ramai penternak2 cacing berbanding yg lain..Ia juga tak mudah mati, kena penyakit,demam dsb.. pastu mereka cepat membiak walaupun tak kahwin,keh keh.. dan yg bestnya aku boleh jual baja kompos dan cacing tu skali tau..


Berapa kos permulaan projek ko nih??

Secara ringkasnya aku bleh simpulkan anggaran kasar melalui kira2 berikut (berbeza ikut kebesaran saiz projek) :

Kos Bangsal siap Bumbung dan Simen : ex-tpt parking lori bapak aku (free)
Kayu rumah cacing 34 compartment+buruh Indonesia 2 org : RM2000
10 Induk cacing (10kg) : RM4500 (kontrak jual balik kat dia 3 tahun)



Habuk kayu yg dihantar oleh apek potong kayu..

Habuk kayu 10 beg : RM50
Tahi kambing : Amik kat kandang kambing org kg aku, kira cincai,hehe..
Batang pisang diricih2 secukup rasa : Amik tepi Sungai Langat..



Camne nak mula? terangkanlah skit

Sbnarnya nak tahu detail kena gi kursus,hehe..tapi sec ringkasnya cacing kompos (Lumbricus Rubellus & Eisenia Foetida) ni mkn sisa organik spt tahi kambing, lembu, habuk kayu, sisa dapur cam nasi, sayur2an, roti yg terbuang, daun kering, tisu, kertas yg dicarik dll..senang kan.. tapi semua tu mestilah diSTABILKAN dulu..setiap satu ada cara sendiri nak stabilkan..




korang mesti tak sanggup hancurkan tahi kambing camtukan?haha

Cam aku yg guna tahi kambing tu mestilah kena jemur sampai hilang bau, warna dan rasa,haha.. takdelah, at least takla baru keluar tu terus bagi cacing mkn, mau pitam cacing tu..maksudnya takla ada bau dan busuk (Ph kena rendah+less ammonia)..aku jemur seminggu..pastu tahi tu digilis secara halus supaya cacing mudah hadam,haha..aku ngan adik aku buat time balik keje..kekadang sampai mlm,huhu

Benda tu aku akan campur ngan habuk kayu dengan nisbah yg sesuai dan siram ngan air..tak terlalu basah dan tak terlalu kering..pastu amik telefon (sebarang jenis hp atau telefon rumah) dan telefonlah pembekal cacing korang untuk hantar cacing tu dan tarukla dlm tu.. siaappp!!!! mudah bukan?,hehe..sbnarnya adala knowledge lain gak, cam pemberian mknn, penjagaan dll..tp sng cite ia takla terlalu susah dan tak juga terlalu mudah..*smile..

Gilala raju, camna lu untung maa??

Aku beli induk dari pembekal dengan harga yg lebih tinggi dari pasaran..TETAPI ada kontrak selama 3 tahun untuk menjual balik cacing dan juga baja kompos kepada beliau..even lebih rendah dari harga pasaran tetapi bagi aku cukup untuk aku dapat untung yg diterima akal.. lagipun aku bukan nak kaya cepatpun,muahahaha..

Secara puratanya, setiap kilogram cacing tu akan membiak kepada 5kg dalam tempoh 3 bulan or 10kg dlm tempoh 6-7 bulan..dan setiap kilogram cacing jg akan hasilkan 1kg baja kompos sehari..

Jadi secara ringkasnya, aku berikan pengiraan untung kasar yg akan aku perolehi sekiranya projek aku berjalan dengan full swing (penuh 34 compartment) kelak :

Jual Cacing : 34 comp induk cacing x 5kg (biak 3 bulan) x RM120(retail price) = RM20,400 / RM6800 sbln.

Jual Baja Kompos : 34 comp induk cacing x 28 hari (anggaran sbln) x RM2.50/kg (retail) = RM 2,380..

Kasar Sebulan : RM6,800 + RM2,380 = RM9,180 pakcik kayooo!!

cacing yg bleh buat duit,hehe..



Sekali lagi benda ni takla semudah calculation diatas,hehe..byk lagi benda yg perlu diambil kira..akupun dlm proses belajar..tapi sbnarnya lebih kurang begitulah pengiraannya..makanan cacingpun takla mahal sangat cume kena rajin skitlah kutip tahi kambing dsb..dan seminggu hanya perlu 2 kali je bagi makan.. cacing juga tk perlu dibelai seperti kucing kerana mereka lebih gemar duduk dlm tanah dari lihat manusia yg pelik melihat mereka,hahaa..